Državna tajnica Brnjac sudjelovala na stručnom skupu 'Sigurnost nemotoriziranog prometa i planiranje održive mobilnosti'

ZAGREB, 03.06.2019.
U Zagrebu je 31.05.2019. održan stručni skup pod nazivom 'Sigurnost nemotoriziranog prometa i planiranje održive mobilnosti' u organizaciji Udruge ODRAZ – Održivi razvoj zajednice, Sindikata biciklista i Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.

Ovim događanjem obilježio će se Europski tjedan održivog razvoja, europska inicijativa koja se uspješno provodi već petu godinu za redom od 30. svibnja do 5. lipnja diljem Europe s ciljem poticanja i bolje vidljivosti aktivnosti, projekata i događanja koja promiču održivi razvoj i Globalne ciljeve održivog razvoja.

Skupom se, također, obilježio i početak zajedničkog projekta skraćenog naziva 'Sigurno na vlastiti pogon', financiranog iz Švicarsko - hrvatskog programa suradnje, koji se provodi u suradnji s udrugom Pro Velo Switzerland.

Prvi dio skupa posvećen bio je prikazu švicarskog pristupa poticanju aktivne mobilnosti, predstavljanju geoprostorne analize pješačkih i biciklističkih prometnih nesreća na primjerima iz Hrvatske te osvrtu na domaće propise koji utječu na sigurnost nemotoriziranog prometa u Hrvatskoj.

U drugom dijelu skupa održat će se panel rasprava o održivom planiranju prometa u gradovima u kontekstu povećanja sigurnosti u prometu, uz uključivanje publike.

Uvodnu riječ imala je Nikolina Brnjac, državna tajnica za promet, iz Ministarstva mora prometa i infrastrukture koja je istaknula da je sigurnost jedna o bitnih tema u prometu, zbog velikog broja nesreća s smrtnim posljedicama. Također, državna tajnica Brnjac navela je i nekoliko mjera koje Europska komisija provodi u cilju smanjenja broja nesreća kao što su revidiranje postojećih uredbi i mapiranje postojećih 'crnih točaka' na prometnicama kako bi se iste mogle uzeti u obzir prilikom procjene sigurnosti, audita i inspekcija. Kao mjeru koju provodi Ministarstvo navela je izradu zakonskih akata koji za cilj imaju postavljanje pravnih temelja za uspostavljanje točaka u kojoj bi se nalazili svi podaci o putovanjima i prometu, te u skoroj budućnosti izradu i Master planova u kojima posebno mjesto imaju  planovi održive urbane mobilnosti koji predstavljaju jednu od mjera za stvaranje održivog prometa.

Direktorica udruge ODRAZ - Održivi razvoj zajednice, Lidija Pavić-Rogošić predstavila je mrežu za održivu urbanu mobilnost CIVINET-SLO-HR-JIE, koja je također sudjelovala u organizaciji: „To je jedna lijepa priča s preko 140 dionika iz šest zemalja, koji se bave mobilnošću, surađuju, razmjenjuju iskustva i uče jedni od drugih.”.

U mreži sudjeluju gradovi, ministarstva, fakulteti, udruge, javna prijevozna poduzeća, instituti, stručnjaci i dr..

Bivši ravnatelj Državnog zavoda za statistiku, Marko Krištof, podsjetio je kako korištenje statističkih podataka može pomoći i kod planiranja prometne infrastrukture. Davorin Belamarić, predstavnik Koordinacijskog tijela za razvoj cikloturizma napomenuo je kako Hrvatska ima izuzetne potencijale za razvoj cikloturizma, no neće ih moći ostvariti bez adekvatnog rješenja prometno-sigurnosnog problema.

Sve je više automobila na cestama, no dobro je da je i sve više biciklista. U načinskoj raspodjeli vide se pozitivni pomaci u korist održivih modaliteta, a u GUP-u je određeno da se pri izgradnji i rekonstrukciji prometnica mora graditi i biciklistička infrastruktura. Nije moguće ad hoc povezati mrežu i ne ide sve preko noći, no većim ulaganjem od strane jedinica lokalne samouprave i poticanjem bicikliranja te tolerancije doći će se do dobrog i sigurnog rješenja.”. - objasnio je dr.sc. Ljupko Šimunović, profesor s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.

Iz Sindikata biciklista napomenuli su da je za sigurnost nemotoriziranog prometa važno kako se uređuju prometnice i da je potrebno sankcionirati one koji su odgovorni što trenutačna infrastruktura nije sukladna zakonima i pravilnicima, a ne samo djelovati represivnim mjerama na bicikliste.